Alexandra Tondeur Hawaii press release 05/10

05.10.2017 | News

Alexandra Tondeur mikt op top 15 in Hawaï

Als enige gekwalificeerde vrouwelijke Belgische triatlete bij de profs strijdt Alexandra Tondeur op zaterdag 14 oktober om een plaats in de top 15 tijdens het hoogtepunt van het seizoen in Hawaii (3.800 m zwemmen, 180 km fietsen en 42,195 km lopen). Vorig jaar kwam Alex als 19e aan op het tapijt van de magische Ali’i Drive. “Het ene jaar is het andere niet”, verduidelijkt de triatlete van het Itzu Tri Team. “Er kan veel gebeuren tijdens een 9 uur durende race, en al zeker in Hawaii, het is niet nodig om te ambitieus te zijn.”

De Brabantse vliegt zondag naar het eiland in de Stille Oceaan, wat haar verblijf in Hawaii tot slechts één week beperkt. “Vorig jaar was racen in Hawaii nog een droom voor mij. Dit jaar werd het het hoofddoel van mijn seizoen. Geen sprake van vakantie voor mij. Ik ga enkel naar daar om te racen, al is het aan de andere kant van de wereld…! Ik arriveer redelijk laat in Kona wat maakt dat ik redelijk gespaard blijf van de eventuele stressvolle sfeer die er hangt. Aangezien ik me redelijk goed aanpas aan warme en vochtige weercondities, is het geen probleem voor mij om mijn voorbereiding in België te beëindigen.”, Tondeur verduidelijkt nog dat ze haar kwalificatie verzekerde na haar 3e plaats op het Europees Kampioenschap afgelopen juli in Frankfurt.

“De vorm zit goed”, verzekert de Waalse. “Tijdens de laatste 15 trainingsdagen wierpen de vruchten van de vorige trainingen zich af. We hebben dan ook de intensiteit in verhouding tot de kilometers opgedreven. Een gemiddelde van 22 à 29 uur per week, wat neer komt op ongeveer een twintigtal kilometer zwemmen, 350 km fietsen met veel intensief werk en een zestigtal kilometer lopen”, zegt Tondeur, die in Hawaii zal proberen haar 6e hele Ironman uit haar carrière af te werken.

Zaterdag 14 oktober, 06u40 ‘s morgens (18u40 Belgische tijd),  vertrekt Alexandra Tondeur van de Kailua Pier richting de wateren van de Grote Oceaan, net als Frederik Van Lierde en Bart Aernouts haar tijdens de start van de heren 5 minuten eerder al voor hebben gedaan (06u35).  Naast deze 3 profs die onze Belgische kleuren verdedigen zijn er nog 53 andere landgenoten in deze finale van het internationale Ironman circuit actief in de verschillende leeftijdsgroepen. Een record aantal deelnemers voor ons land, dat met 56 triatleten 2 beter doet dan het vorige record. (54 in 2015).

Handige links:

Gids 2017: http://eu.ironman.com/~/media/01614969f38348ef8ca06e1ed55fcc20/2017%20iwc%20ag%20092917.pdf

Itzu Tri Team: Itzu Tri TeamITZU Tri Team – Home | Facebook

___________________________________________________________________________

Einde persbericht

* Voor alle interviews met Alex kan u voor 12/10 contact op nemen met: Daniel Techy (press officer Alexandra Tondeur)/ +32.472.490 25

Over Itzu nv :

Bij ITZU werken we voor én met mensen.

ITZU we care about. In alles wat we doen stellen we mensen centraal zodat iedereen – medewerkers, klanten, partners – zich prettig voelt. Deze waarden dragen we uit via onze ambassadeurs, onze medewerkers. Want voor ons is er één doel: customer care.

ITZU bestaat uit sterke partners in people business. Elk bedrijf zet mensen centraal. Ucare met loopbaanoplossingen. Tobasco met pittige jobs. SalesForYou met resultaatsbevorderende diensten. Service Net, Service@home, Service Support en Tuliep voor schoonmaak- en facilitaire diensten. En Ama voor thuishulp.